Okos kert rajzokon
Az Eco-Sensus Közhasznú Nonprofit Kft. által 2013-ban Tolna megyében „Kiskerttulajdonosok környezettudatosságának ösztönzése” címmel megvalósított projekt célja a társadalmi attitűd javítása és ezzel a Tolnai megye kertvárosi, zártkerti környezeti problémáinak megoldásához való hozzájárulás volt. A projekt részeként szeptember-októberben a megye általános és középiskolásai három korcsoportban vehettek részt azon a képzőművészeti pályázaton, amelynek célja olyan művek elkészítése volt, amelyek Tolna megye kiskertjeiben fenntarthatóbb, a környezeti értékeket jobban szolgáló magatartásformákra ösztönzik az embereket, illetve a helyes magatartásformákat mutatják be.
A kicsik jobban értik...
Általános tapasztalat, hogy mindezen szempontok tekintetében rendkívül sok múlott a felkészítő tanárok hozzáállásán, és a feladat rajtuk keresztül történő – óhatatlanul személyes – interpretációján. Talán nem véletlen, hogy a legtöbb és legerősebb munkákat beadó iskola a Helyi Élelmiszer Bolt 200 méteres körzetében található… Az érintett pedagógus, Kovács Tibor személyét nem csupán ezért kell kiemelnünk; tanítványai rendkívül bátran, felszabadultan használják a rajzeszközöket. Munkáik képi megoldásokban gazdagok, színesek, dinamikusak, ugyanakkor sokfélék. A feladatot láthatóan megértették, és arra egyéni válaszokat adtak.
Ez egyébként – furcsa módon – leginkább az alsó tagozatosokra mondható el. A pályázat teljes mezőnyére jellemző, hogy a feladatot a kisebbek értették és oldották meg jobban. Ez azt a tapasztalatunkat támasztja alá, hogy ők az érzékenyebbek, így a leginkább formálhatóbbak is a környezettudatosság irányába. Közülük sokan ábrázoltak kerttel körülvett (családi) házat, tavacskával, erdővel, folyóval. Gyakori szereplő rajtuk mindenféle házi és vadállat (!). Megnyugtató látni, hogy az ő kertképüknek már „szerves” része a komposztáló és az esővízgyűjtő. Ugyancsak a kisebbeknél gyakoribb a tevékeny ember jelenléte.
A felsőbb évfolyamokon ez egyre ritkább, a középiskolásoknál pedig a kertnek gyakorlatilag már nincsen gazdája. Sőt, kert sincsen. A nagyobbak – noha a kiírást jobban kellett volna érteniük – szívesebben ábrázoltak érintetlen tájat, esetleg parkot, azt is többnyire fénykép alapján. Náluk a szép környezet képzete valamiért nem társul a munkavégzés gondolatával. Ebből is látszik, hogy az élővilág folyamataiba való beavatkozásról társadalmunk városi eredetű, alapvetően téves szemléletet táplál. A nem-beavatkozás attitűdjére rendszerint a nem-ártás filozófiája ad magyarázatot, amely azonban szöges ellentétben áll a korántsem passzív, fenntarthatatlan fogyasztói magatartásunkkal.
Részletes eredmény:
I. korcsoport (1-4. osztály)
1. helyezett: Dávid Nóra - 2.B (Babits Mihály Ált. Isk., Szekszárd)
2. helyezett: Horváth Adél - 3.A (Babits Mihály Ált. Isk., Szekszárd)
3. helyezett: Rigó Adrienn - 2. oszt. (Bíborvég Ált. Isk., Decs)
Különdíj: Kaltenecker Lili - 3.A (Babits Mihály Ált. Isk., Szekszárd)
II. korcsoport (5-8. osztály)
1. helyezett: Balogh Dorka - 5.B (Babits Mihály Ált. Isk., Szekszárd)
2. helyezett: Szabó Bianka - 7/B (Babits Mihály Ált. Isk., Szekszárd)
3. helyezett: Kövesdi Roland - 5. oszt. (Paksi Bezerédj Ált. Isk.)
Különdíj 1: Varga Geni - 5.A (Babits Mihály Ált. Isk., Szekszárd)
Különdíj 2: Tóth Diána - 6.B (Babits Mihály Ált Isk., Szekszárd)
III. korcsoport (9-12. osztály)
1. helyezett: Lukács Laura - 12.B (Szent Mór Iskolaközpont, Pécs)
2. helyezett: Gyöngyössi Mária - 12.B (Szent Mór Iskolaközpont, Pécs)
3. helyezett: Vidákovich Olivér - 12.B (Deák Ferenc Gimnázium, Pécs)